Forum » Vuurwerk » knalpatronen!

1. Harma07

hallo.

mijn vraag : wat is ongeveer een goede prijs voor een knalpatroon ?

en welke is eigenlijk de beste??

xx harma

zo 12-12-2010 om 10:27
Reacties (17)

Reageren
  1. Banaanpsp

Niet doen, heb een aantal verhalen gehoord van ongelukken.
    gewoon nitraten kopen ;P

zo 12-12-2010 om 16:17
  2. Woesel

Zou ik ook niet doen als ik jou was of je moet er een pistool bij kopen dan is het veilig met een vuurwerkpistool

zo 12-12-2010 om 18:53
  3. Nlmaximnl

het is veilig genoeg als je er verstandig mee omgaat. Alleen waar je de patronen kunt kopen is alles al weg. Ben en er recent nog geweest. Dus waarschijnlijk geen patronen dit jaar.

off topic: lees eerst ff wat eerdere topics dit onderwerp komt zeker wel 4 a 5 x per jaar naar voren.

Vuurwerkliefhebber!!
    zo 12-12-2010 om 19:28
  4. Nizzzle

de beste knal patroon is ABA de rode in blauwe doos die kocht ik voor 20 euro per 100 MAAR die winkel verkoopt ze niet meer sinds dit jaar
    de prijs waar ik ze voor tegen kwam dit jaar is 40 euro per doos van 100

ik had zelf een alarm pistool maar die is inmiddels alweer kapot
    een lontje erop plakken is een goed alternatief als je t netjes doet en je gaat er goed mee om dan kan er weinig fout gaan

succes en als je meer wil weten hoor ik t wel van je

<––––•(-• MET EEN HAMER PAST ALLES •-)•––––>
    zo 12-12-2010 om 19:47
  5. Plof

Bullshit dat ze niet meer in \'die\' winkel meer te koop zijn?
    Is algemeen merk en wordt in meerdere winkels in Duitsland verkocht!

Btw daar liggen ze voor 17.5 per 100 stuks

zo 12-12-2010 om 22:44
  6. Nizzzle

okee raar ben in oktober die kant op gegaan naar grenzland markt in uelsen en daar zeiden ze mij dat ze niet meer verkocht mochten worden en ik haal ze daar al 4 jaar en geen lullige aanallen ze hadden nog genoeg sier patronen en andere rommel maar geen knal patronen

en oldenkotte jacht in gronau die normnaal zink patronen heeft had ze ook niet meer

gr. nizzzle

ma 13-12-2010 om 10:49
  7. Nlmaximnl

Quote: nizzzle

okee raar ben in oktober die kant op gegaan naar grenzland markt in uelsen en daar zeiden ze mij dat ze niet meer verkocht mochten worden en ik haal ze daar al 4 jaar en geen lullige aanallen ze hadden nog genoeg sier patronen en andere rommel maar geen knal patronen

en oldenkotte jacht in gronau die normnaal zink patronen heeft had ze ook niet meer

gr. nizzzle

Klopt helemaal..

Vuurwerkliefhebber!!
    ma 13-12-2010 om 14:02
  8. Ralf0354

Je kunt ook knalpatronen op www.euro-pyro.pl kopen.
    je kunt dan rechts in het scherm op birdbangers klikenen je hebt 50 voor 20 euro.

ma 13-12-2010 om 16:55
  9. Nizzzle

Quote: ralf0354

Je kunt ook knalpatronen op www.euro-pyro.pl kopen.
    je kunt dan rechts in het scherm op birdbangers klikenen je hebt 50 voor 20 euro.

daar ga ik niet bestellen en hij is duur 50 ABA voor 20E in de winkel heb je er daar 100 voor

ma 13-12-2010 om 18:14
  10. Ricardotje22

heey allemaaal

ik heb een hele domme vraag miss

maar wat voor pistool heb ik nodig om aba knalpatronen af te schieten???
    moet er nog iets anders op het pistool gezetworden??

wil iemand een lijstje maken met wat ik allemaal nodig heb om die patronen weg te schieten????

ALVAST BEDANK

wo 15-12-2010 om 11:14
  11. Joran95

Quote: ricardotje22

heey allemaaal

ik heb een hele domme vraag miss

maar wat voor pistool heb ik nodig om aba knalpatronen af te schieten???
    moet er nog iets anders op het pistool gezetworden??

wil iemand een lijstje maken met wat ik allemaal nodig heb om die patronen weg te schieten????

ALVAST BEDANK

http://tinyurl.com/2dtu4jq

wo 15-12-2010 om 15:12
  12. Nizzzle

wat heb je nodig om \"veilig\" patronen te schieten

een alarm pistool (niet uit nederland)
    patronen
    losse vlodders

thats it

qua pistool is t maar net de vraag hoeveel geld je wil uitgeven

dit is een greep uit de goedkopere signaal pistolen

rohm rg3 6mm platzpatronen magazijn van 6 (duitse variant*)
    rohm rg300 6mm platspatronen magazijn van 10
    rohm rg600 .22 platzpatronen magazijn van 10

deze liggen onder de 100 euro
    de rg 300 had ik zelf die heb ik gekocht voor 79 euro

en anders ga je over naar de 9MM wapens

*de rohm rg3 heb je ook in nederland te koop bij verschillende legerdump zaken het verschil met deze en de duitse is dat er bij de duitse een bekertje bij zit om de patroon in te zetten en de vlam uit de loop komt en bij de nederlandse komt ie er boven uit

als je meer wil weten knopje PB

wo 15-12-2010 om 21:01
  13. Ricardotje22

oke bedankt en waar kan ik die knallpatronen kopen en die fuit patronen????

wo 15-12-2010 om 21:15
  14. Nizzzle

en dan heb ik deze even op gescharreld uit een ander topic hier bij mastaline
    met dank aan knalpatroon

Wat heb je nodig en hoe werkt het precies:

Om op een veilige manier patronen af te kunnen schieten heb je een aantal zaken nodig, dit zijn:

1. natuurlijk een alarmpistool
    2. een schietbeker om de patronen in te doen
    3. platzpatronen (losse flodders)
    4. en (knal)patronen

Ik zal proberen zo kort en duidelijk mogelijk uit te leggen hoe het afschieten in zijn werk gaat en hoe het alarmpistool functioneerd.

Een alarmpistool heeft eigenlijk heel veel weg van een echt pistool, sterker nog, het hele mechanisme is vrijwel identiek. Het grootste verschil is dat er bij een patronenpistool een \'\'pin\'\' in de loop zit. Deze voorkomt dat je met een patronenpistool ook echte (lees: scherpe) munitie kunt gaan afvuren.

Plaatje van een alarmpistool:

Zoals je ziet lijkt het gewoon op een echt pistool en dat is dan ook meteen de reden dat het in Nederland bij wet verboden is om een alarmpistool te bezitten. Het laden van de losse flodders gaat net als bij een echt 9mm pistool van onder in het handvat. De losse flodders gaan in het magazijn en het magazijn gaat vervolgens in het handvat van je pistool. Door de slede van je pistool één maal naar achteren te trekken en weer los te laten zal het pistool zich laden (er zit een kogel in de kamer klaar om afgevuurd te worden).

Plaatje van een losse flodder:

Zoals je ziet zit er op deze huls geen echt projectiel om afgevuurd te worden, in plaats daarvan slechts een groen plastic dopje. Het is dus duidelijk geen scherpe munitie. Wat doet zo\'n losse flodder dan wel zou je je af kunnen vragen. Bij het afschieten van een losse flodder ontstaan 2 dingen die erg van belang zijn. Allereerst is er een vonk die de patroon doet ontsteken en dan is er ook nog een enorme druk die ontstaat. Deze druk kan er maar aan één kant uit en dat is de voorkant. Op de voorkant van je pistool kun je een schietbeker plaatsen om je patronen in te doen. Door de druk die ontstaat door de losse flodder zal de patroon zo\'n 40 meter ver weg schieten (in geval van een 9mm losse flodder)

Foto schietbeker:
    img]http://www.versandhaus-schneider.de/images/30334.jpg[/img]

De verschillende soorten wapens / munitie

Het afschieten van knalpatronen kan met een groot aantal verschillende wapens. Het meest belangrijke verschil is het formaat van de platzpatronen die in je pistool moeten. Zo zijn er 6mm pistolen, .22 pistolen en 9mm pistolen. .22 wil eigenlijk niets anders zeggen dan 5.588 millimeter, omdat dit een nogal raar getal is wordt het uitgedrukt in inches .22 staat dus voor 0.22 Inch. Ieder type munitie heeft zo zijn eigen voordelen. Welk type het best bij jou past hangt er vanaf wat je belangrijk vind en natuurlijk ook hoeveel geld het mag kosten.

Voor/nadelen verschillende kalibers en prijzen:

6mm:
    Voor een simpele 6mm zoals de rohm RG3 betaal je zo\'n 35,-- EURO.
    De munitie die in dit pistool moet zal je vervolgens per 100 stuks 3.75 EURO gaan kosten.

De RG3:

6mm munitie:

Goed, dan nu de voor en nadelen van een 6mm:
    Het grote voordeel is de prijs. De 6mm pistolen zijn het goedkoopst van allemaal en ook de munitie is vele malen goedkoper dan 9mm munitie. Ander voordeeltje is dat de knal van de losse flodders niet al te hard is. Je kunt zonder problemen 100 flodders afknallen zonder al te veel last te krijgen. Het in mijn ogen nadeel van 6mm pistolen is dat ze de knalpatronen niet al te ver wegschieten. Ga uit van 12 meter

.22:
    Voor de RG600 van Rohm betaal je ongeveer 55,-- EURO.
    De munitie die in dit pistool moet zal je vervolgens per 100 stuks 6.45 EURO kosten

De RG600:

.22 munitie:

Dan nu de voor en nadelen van een .22. Zoals je kunt zien op de fotos van de munitie is .22 munitie een stuk langer dan de gewone 6mm. Doordat er simpelweg meer kruit in deze flodders kan zal je patroon al een flink stuk verder schieten dan met een 6mm. 30 meter moet je vanuit gaan. De startknal van de .22 is wat harder dan die van een 6mm maar nog steeds stukken aangenamer dan die van een 9mm. De kosten van aanschaf pistool en munitie liggen wat hoger dan bij 6mm pistolen maar het kan nog stukken duurder..............

9mm
    Voor een simpele 9mm van het merk Rohm zal je ongeveer 100,-- EURO kwijt zijn. Wil je meer bling bling dan zal je op 130,-- moeten rekenen.
    De munitie die in dit pistool moet zal je vervolgens per 100 stuks 20,-- EURO kosten.

De RG88 van Rohm 110,-- EURO:

9mm munitie:

De voor- en nadelen van een 9mm. Grootste nadeel zal je al wel opgevallen zijn: de prijs. Vergeleken met de 6mm en .22 betaal je voor een 9mm stukken meer. Ook de startknal (de knal van de losse flodder) van een 9mm is voor sommigen een nadeel, een ander vind dat juist weer helemaal te gek. Voordeel van een 9mm is dat hij de patronen met gemak 40 meter weg schiet. Een ander bijkomend voordeel is dat de multi shooter (een opzetstuk dat je in staat stelt 4 patronen tegelijk of te schieten, daarover straks meer) alleen op een 9mm geplaatst mag worden. 6mm en .22 pistolen zijn niet geschikt hiervoor.

De meest bekende kalibers hebben we nu gehad en de nu volgende twee kalibers zijn naar mijn mening totaal NIET interessant maar ik zal ze voor de volledigheid toch even vermelden:

.315 EN 8mm. In tegenstelling tot wat sommigen denken is .315 NIET het zelfde als 8mm. Een .315 is namelijk 8.001mm Lees dit stukje tekst maar eens:

http://www.versandhaus-schneider.de/product_info.php/cPath/49_242_246/products_id/5984

Een .315 van Rohm, prijs: 80,-- EURO

.315 munitie: per 100 gaat het je 20,-- kosten

Ik zou echt niet weten wat de voor en nadelen van dit kaliber zijn. De kogels zijn even duur als bij een 9mm alleen het pistool is heel iets goedkoper. Enige wat ik me kan bedenken is dat het een niet gebruikelijk kaliber is en dat je minder keus hebt uit verschillende merken.

Dan een 8mm:
    Een 8mm pistool kan ik in ieder geval zo snel niet vinden, als iemand iets weet reageer dan even in het daarvoor bestemde topic of mail me.

8mm munitie, per 100 stuks gaat het je 24,-- kosten!

Ook hiervoor geldt weer dat ik niet zou weten wat de voordelen van een 8mm zijn. ERG GROOT NADEEL lijkt me de prijs van munitie 24,-- voor 100 dat is nog 4 euro duurder dan 9mm munitie! Verder begrijp ik uit een forum in het Duits dat 8mm helemaal niet meer toegestaan is (althans de munitie) het is echter nog wel steeds te verkrijgen.

Als iemand meer info heeft over .315 of 8mm dan hoor ik dat graag. Nogmaals, 6mm .22 en 9mm zijn veel gebruikelijker dan de .315 en de 8mm.

Van een Duits forum:
    8mm-Waffen dürfen heute sehr wohl noch verkauft werden, nur die Fertigung wurde eingestellt, weil das Kaliber nicht mehr zugelassen wurde. Die Muition ist aber noch ausreichend verfügbar.Ob die Pistole deshalb nun gleich zum Sammlerstück avanciert ist eine Philosophie-Frage. - Das hängt vorrangig vom Erhaltungszustand ab. Ungeschossen wäre sie z. B. sicher nahe dran.

Hopelijk heb je nu een beetje duidelijk wat de voor en nadelen zijn van de verschillende soorten pistolen en munitie. Hoe verschillende ze ook zijn één dingen hebben ze gemeen, ze zijn allemaal net zo illegaal. Het is dus niet zo dat je voor een 6mm minder straf krijgt dan voor een 9mm. Voor wie het interessant vind volgt aan het einde nog een overzicht met ter zake doende artikelen uit de Wet Wapens en Munitie (de WWM)

De Knalpatronen

Dan gaan we nu naar de knalpatronen die je dus in je schietbeker moet plaatsen. Er zijn zeer veel verschillende soorten patronen met uiteenlopende effecten. De sier patronen vind ik persoonlijk totaal niet de moeite waard. Dus ik zal me beperken tot de in mijn ogen drie meest interessante patronen die er zijn:

Allereest patronen met een KNAL effect:

Je hebt de keuze uit 2 verschillende merken: ABA en Zink.
    ABA: 100 stuks voor 18.50 EURO
    ZINK: 100 stuks voor (PM ME EVEN ALS JE DE PRIJS WEET ZODAT IK DAT HIER NEER KAN ZETTEN)

Een ander interessant patroon is de ratter patroon, deze schreeuwt gigantisch hard.
    Merk ABA: 50 stuks voor 9.95 EURO

Even wat technische informatie:

Merk: Zink
    Type: Pyro knallpatrone P (Knall-geschoss 15mm)
    Effect: Knal
    Massa effectlading: 1,73 gram
    Samenstelling: Kaliumperchloraat, aluminium
    Massa totale lading: 3,49 gram (effect + vertraging)

-------------------------------------------------------------------------

Merk: ABA
    Type: Knallpatrone (Knall-geschoss 15mm)
    Effect: Knal
    Massa effectlading: 1,75 gram
    Samenstelling: Kaliumperchloraat, aluminium
    Massa totale lading: 3,49 gram (effect + vertraging)

---------------------------------------------------------------------------

Merk: UMAREX
    Type: Pyroratterpatrone (raketterpfeifgeschoss 15mm)
    Effect: Fluit
    Massa effectlading: 1,71 gram
    Samenstelling: Kaliumperchloraat, kaliumbenzoëzuur
    Massa totale lading: 1,71 gram, heeft geen vertraging

een zeer interessante bron die je absoluut moet lezen is:
    http://www.vrom...yropatronen.pdf

Pistool of Revolver

Tot nu toe hebben we het alleen nog maar gehad over pistolen, natuurlijk zijn er ook revolvers waarmee je patronen weg kunt schieten. Ze hebben allemaal zo hun eigen voor- en nadelen.

Een revolver is makkelijker schoon te maken dan een pistool. Een pistool moet je (redelijk eenvoudig) uit elkaar halen tot 3 grote delen. Magazijn, Slede, en het pistool zelf. Bij een revolver hoeft dit niet. Die werkt ten slotte met een trommel waar de kogels in zitten. Met een pistool wordt de huls na het schieten uitgeworpen met als logisch gevolg dat er op 1 januari vele lege hulzen op de grond liggen bij de revolver moet je na het schieten de trommel openen en dan kun je meestal vrij eenvoudig in één beweging alles flodders eruit halen. Voordeel van een pistool is weer dat er meestal meer kogels geladen kunnen worden in het magazijn. Bij een revolver is dit aantal voor zover ik weet beperkt tot 6 kogels in de trommel.

Onderstaand filmpje laat zien hoe je een pistool uit elkaar moet halen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3WHbjAF_3IM[/youtube]
    Dan de prijs van de kogels:
    Pistool:
    http://www.versandhaus-schneider.de/product_info.php/products_id/1616

Revolver:
    http://www.versandhaus-schneider.de/product_info.php/products_id/1615

Kogels voor een 9mm pistool kun je niet afschieten in een 9mm revolver en andersom is ook niet mogelijk. Dit heeft te maken met hoe de kogels in elkaar zitten. De patronen gaan net zo ver met een revolver als met een pistool. Een 9mm revolver is ook geschikt voor de multi shooter.

De Multishooter:

De naam doet het al vermoeden, met de multo shooter kun je 4 patronen tegelijk afschieten. De multi shooter is alleen geschikt voor pistolen/revolver van het kaliber 9MM.

Plaatje van de multi shooter

Aan het eind van dit filmpje kun je het effect van de multi shooter goed zien.....
    http://www.aba-feuerwerk.de/videos/pyroknall.wmv

Ook hier nog een filmpje waar je duidelijk kunt zien hoe het werkt:
    [youtube]http://nl.youtube.com/watch?v=QCE-eZ6lQZk[/youtube]

Onderhoud/schoonmaak van je pistool:

Als je een pistool voor langer tijd weer op wilt bergen dan is het het beste om hem als volgt te reinigen:

Warm water door de loop laten lopen en ook door de kamer. (gewoon de hele slede even onder de warme kraan). Boel goed laten drogen en eventueel met perslucht de loop verder droog maken. Doekje met een beetje wapenolie erop even goed door de kamer / slede. (deze olie zorgt er voor dat de kruit resten veel makkellijker te verwijderen zijn). Daarna de hele loop even vol laten lopen met olie, uit laten lekken en dan restanten van de olie er weer met perslucht uitblazen. Heb je geen compressor dan kun je in veel computerwinkels wel een busje met perslucht halen. Dan glimt hij weer mooi van binnen en kan hij de kast weer in.
    Haal een pistool nooit verder uit elkaar dan de drie basisonderdelen: slede, magazijn, pistool zelf. Dit is vragen om ellende.

Tijdens het schieten zelf hoef je alleen maar schoon te maken als de patronen niet meer \'\'aan\'\' gaan maar wel wegvliegen of als je merkt dat ze minder ver komen (dit zal afhankelijk van kaliber en soort wapen rond de 75 / 100 schoten zijn). In dit geval moet je het gaatje in je schietbeker weer goed vrij van troep maken en ook de loop even vol laten lopen met olie en dan weer uitblazen.

winkels in Duitsland:

Grenzlandmarkt - http://www.grenzland-markt.de
    http://www.versandhaus-schneider.de
    http://www.vuurwerkcenter.nl

VOOR AANVULLING VAN DIT GEDEELTE STUUR ME EEN PM ZODAT IK DE INFO HIER TUSSEN KAN ZETTEN

Wetgeving

Wellicht het meest saaie stukje tekst ooit maar zeker niet onbelangrijk. Hieronder een overzicht van de belangrijkste artikelen uit de Wet Wapens en Munitie. Voor een volledig overzicht van de complete wet:

http://www.st-ab.nl/wetten/0980_Wet_wapens_en_munitie_Wwm.htm

Om te weten welke straf er op bepaalde misdrijven staat zie artikel 55

------------------------------------------------------------------------

Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie II
    1°. vuurwapens die niet onder een van de andere categorieën vallen;
    2°. vuurwapens, geschikt om automatisch te vuren;
    3°. vuurwapens die zodanig zijn vervaardigd of gewijzigd dat het dragen niet of minder zichtbaar is dan wel dat de aanvalskracht wordt verhoogd;
    4°. vuurwapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
    5°. voorwerpen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische hulpmiddelen;
    6°. voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof;
    7°. voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing, met uitzondering van explosieven voor civiel gebruik indien met betrekking tot deze explosieven erkenning is verleend overeenkomstig de Wet explosieven voor civiel gebruik.

Categorie III
    1°. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen voor zover zij niet vallen onder categorie II sub 2°, 3° of 6°;
    2°. toestellen voor beroepsdoeleinden die geschikt zijn om projectielen af te schieten;
    3°. werpmessen;
    4°. alarm- en startpistolen en -revolvers, met uitzondering van alarm- en startpistolen die:
    a. geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;
    b. zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en
    c. waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of op de lengterichting van het wapen.

2. Munitie in de zin van deze wet is, onderverdeeld in de volgende categorieën:
    Categorie II
    1°. munitie die uitsluitend geschikt voor vuurwapens van categorie II is;
    2°. munitie die een giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende of soortgelijke stof verspreidt, met uitzondering van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof, bestemd voor vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen;
    3°. munitie voorzien van een projectiel waarmee een pantserplaat kan worden doorboord, munitie voorzien van een projectiel met brandsas of met een explosieve lading, alsmede de voor deze munitie bestemde projectielen;
    4°. munitie voor geweren, revolvers en pistolen voorzien van expanderende projectielen, alsmede de voor deze munitie bestemde projectielen, behalve wanneer het voor de jacht of de schietsport bestemde munitie of projectielen betreft.

Artikel 9
    1. Het is verboden zonder erkenning een wapen of munitie te vervaardigen, te transformeren of in de uitoefening van een bedrijf uit te wisselen, te verhuren of anderszins ter beschikking te stellen, te herstellen, te beproeven of te verhandelen.
    2. Bevoegd tot het verlenen en intrekken van een erkenning, alsmede het verlengen van de geldigheidsduur daarvan, is de korpschef in de plaats waar de aanvrager is gevestigd. Een erkenning heeft een geldigheidsduur van ten hoogste vijf jaren en kan telkens met ten hoogste vijf jaren worden verlengd.
    3. Een erkenning heeft uitsluitend betrekking op de daarin genoemde handelingen, soorten wapens en munitie en bedrijfseenheden. Indien de handelingen worden verricht in de uitoefening van een bedrijf, strekt de werking van de erkenning zich mede uit tot de beheerder.
    4. Indien een redelijk belang dit vordert, kan de korpschef die de erkenning verleent of heeft verleend bepalen dat de erkenning tevens inhoudt vergunning tot vervoer van wapens en munitie van de categorieën II en III.
    5. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid verlenen met betrekking tot:
    a. wapens van categorie IV;
    b. het vervaardigen of transformeren van munitie door personen die bevoegd zijn een wapen of munitie voorhanden te hebben.

Artikel 13
    1. Het is verboden een wapen van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
    2. Onze Minister kan, onverminderd artikel 9, ontheffing verlenen van een of meer verboden genoemd in het eerste lid, met het oog op:
    a. gebruik door de krijgsmacht;
    b. onderwijs ten behoeve van de politie en de overige openbare dienst;
    c. doorvoer van wapens of munitie.
    3. Op een ontheffing met het oog op doorvoer is artikel 20, tweede en derde lid, van overeenkomstige toepassing.

Artikel 14
    1. Het is verboden zonder consent een wapen of munitie van de categorieën II en III te doen binnenkomen of te doen uitgaan, alsmede om de bij binnenkomst aangegeven bestemming van zulke wapens of munitie zonder consent te wijzigen.
    2. Een consent tot wijziging van de bij binnenkomst aangegeven bestemming staat gelijk aan een consent tot binnenkomen voor de gewijzigde bestemming.
    3. Een consent is uitsluitend geldig voor wapens en munitie die zodanig zijn verpakt dat zij niet voor onmiddellijk gebruik kunnen worden aangewend.
    4. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid verlenen met betrekking tot:
    a. sportschutters en jagers;
    b. doorvoer van wapens of munitie;
    c. de uitrusting van vaartuigen en luchtvaartuigen, alsmede van de bemanning daarvan.
    Geen vrijstelling kan worden verleend ten aanzien van het, anders dan tijdelijk, doen uitgaan van wapens en munitie naar een lid-staat van de Europese Gemeenschappen.
    5. De houder van een in Nederland afgegeven consent of van een in een andere lid-staat van de Europese Gemeenschappen afgegeven vergunning voor het doen binnenkomen, doorvoeren of doen uitgaan van wapens of munitie, is verplicht de wapens en munitie tot aan de bestemming, respectievelijk het verlaten van het grondgebied van Nederland, te doen vergezellen van het consent of de vergunning.

Artikel 22
    1. Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III te vervoeren zonder vergunning tot vervoer, als bedoeld in artikel 9, vierde lid, dan wel verlof tot vervoer, als bedoeld in artikel 24.
    2. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid verlenen met betrekking tot sportschutters en jagers, die gerechtigd zijn tot het voorhanden hebben van wapens of munitie.

Artikel 26
    1. Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III voorhanden te hebben.
    2. Het eerste lid is niet van toepassing op personen die houder zijn van:
    a. een verlof als bedoeld in artikel 28, eerste lid, van de wet, voor zover dit verlof reikt; of
    b. een jachtakte als bedoeld in de Flora- en faunawet, voor wat betreft voor de jacht en beheer en schadebestrijding bestemde wapens en munitie van categorie III, die in de jachtakte zijn omschreven.
    3. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens of munitie van categorie III verlenen met betrekking tot jagers en sportschutters, die hun vaste woon- of verblijfplaats buiten Nederland hebben.
    4. Onze Minister kan ten aanzien van de personen bedoeld in het tweede lid regels vaststellen met betrekking tot:
    a. de medische geschiktheid en vaardigheid in het omgaan met wapens;
    b. de vereiste kennis op het terrein van wapens; en
    c. het aantal wapens dat zij ten hoogste voorhanden mogen hebben.
    5. Het is personen die de leeftijd van achttien jaren nog niet hebben bereikt verboden een wapen van categorie IV voorhanden te hebben.
    6. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het vijfde lid verlenen in het kader van in verenigingsverband beoefende sporten.

Artikel 31
    1. Het is verboden een wapen of munitie van de categorieën II en III over te dragen.
    2. Het eerste lid is niet van toepassing op het overdragen aan personen die gerechtigd zijn het wapen of de munitie voorhanden te hebben.
    3. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid is het verboden een wapen van categorie III over te dragen zonder inontvangstneming van het in artikel 32 bedoelde verlof tot verkrijging.
    4. Het is verboden een wapen van categorie IV over te dragen aan een persoon die de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt.
    5. Bij regeling van Onze Minister kan vrijstelling van het verbod van het vierde lid worden verleend in het kader van in verenigingsverband beoefende sporten.

Artikel 55
    1. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid.

2. Met gevangenisstraf van ten hoogste negen maanden of geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met artikel 14, eerste lid.

3. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft:
    a. hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en het feit begaat met betrekking tot een wapen van categorie II, of een vuurwapen van categorie III;
    b. hij die handelt in strijd met de artikelen 13, eerste lid, of 26, eerste lid, aan boord van een luchtvaartuig of op een luchtvaartterrein, als omschreven in artikel 1 van de Luchtvaartwet.

4. Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft: hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, en van het in strijd met de wet vervaardigen, transformeren, uitwisselen, verhuren of anderszins ter beschikking stellen, herstellen, beproeven of verhandelen van wapens of munitie een beroep of een gewoonte maakt.

5. Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaar of geldboete van de vijfde categorie wordt eveneens gestraft hij die handelt in strijd met artikel 9, eerste lid, 13, eerste lid, 14, eerste lid, 26, eerste lid, of 31, eerste lid, indien het feit begaan is met een terroristisch oogmerk als bedoeld in artikel 83a van het Wetboek van Strafrecht dan wel met het oogmerk om een terroristisch misdrijf als bedoeld in artikel 83 van dat wetboek voor te bereiden of gemakkelijk te maken.

wo 15-12-2010 om 21:19
  15. Bertflo

@ Nizzzle:

Prima uitleg! Alleen is deze materie voor mij totaal nieuw dus even een vraag;

Je hebt het over munitie en knalpatronen die d.m.v een afschietbeker kunnen worden afgeschoten. Daar zijn losse flodders oftewel knalpatronen voor nodig, bijv. 6mm.
    Maar op die doosjes munitie staat in het Duits "Platzpatronen en dan weer "Knallpatronen". Dit zijn dus de losse flodders.
    Maar hoe moet je nu duidelijk zeggen wat je bedoelt als je het over de munitie hebt of over die knalpatronen die je afschiet met de beker?
    Ik bedoel: met knalpatronen kan de munitie bedoeld worden of dus die afschiet(knal)patronen en dat kan tot verwarring leiden m.i.
    Of zie ik dat verkeerd? Alvast dank voor je antwoord.

wo 14-12-2011 om 20:58
Reageren