Forum » Soft/hardware Algemeen » Overklok handleiding Pentium 4

1. Woutert

Dit is uitsluitend voor Pentium 4 processors!!

Ik en Mastaline.nl zijn op geen enkele wijze verantwoordelijk voor aangebrachte schade aan de computer. Te snel en te veel overklokken kan gevaarlijk zijn voor je computer, het is dan wel leuk maar ga er voorzichtig mee om!

Vereisten:
    - Een goede processor koeler!
    - Een stevige voeding, aan te raden is 450WATT afhankelijk van het syteem, met 400WATT zal het ook lukken alleen meer is beter!
    - Goede Airflow door je computer ! Zorg dat de warmte wegkan.
    - Geduld

Ten eerste: Wat is overklokken precies?

Overklokken is het verhogen van de aantal \'tikken\' per seconde van een processor verhogen. Daarmee kan je processor veel sneller werken, terwijl je er niks extra\'s voor betaald. Het is zelfs heel leuk wanneer je een \'goede\' processor hebt, die goed wil overklokken.

Klinkt leuk en stoer, maar dan moet ik zeker allemaal nieuwe spullen aanschaffen?

Dat ligt er maar net aan. Heb je een computer bij de locale winkel gehaald? Dan heb je weinig kans dat je kan overklokken omdat er meestal een \'lock\' op de overklokfunctie zit. Die valt niet te verwijderen.
    Heb je een computer zelf samengestelt? Dan heb je geluk, en kan je meestal wel overklokken.

Belangrijk bij overklokken is: Laat de temperatuur nooit te hoog komen! Het is dan ook ten zeerste aan te raden om een goede koeler te hebben op je processor. Niet de boxed koeler van Intel.

Verderest heb je niks extra\'s nodig om te overklokken!

Stap 1

Om te overklokken moet je natuurlijk eerst in je bios komen. Als je in je bios bent, kijk dan naar de temperatuur van je processor. Komt deze zonder over te klokken boven de 55 graden is, begin er dan niet aan!

Wanneer je een lagere acceptabele temperatuur hebt, en een overklok functie is het tijd om aan de slag te gaan.

Stap 2

Download Prime95 Dit programma heb je later nodig om te zien of je computer stabiel draaid met de overklok.

Stap 3 Tijd om met het echte werk te beginnen!

Sluit je computer af, en ga je bios binnen. Ga naar het overklok menu, en dan naar het submenu waar je je FSB kan wijzigen. Bij de pentium 4\'s staat de FSB standaard op 533 of 800 ingesteld. Verhoog nu de FSB met 10, zodat deze op 810 of 543 staat. Sluit je bios af, en start je computer opnieuw op. Je zult nu zien dat je processor, wanneer deze standaard op 3 ghz is geklokt, opeens hoger staat (verhoog nooit met meer dan 10 per keer!!).

Draai nu Prime95, dit doe je door het programma op te starten, en naar \'options\' en \'torture test\' te gaan. Selecteer nu de 2e optie. Laat Prime95 een kwartier lopen, wanneer je dit hebt gedaan en er zijn geen errors gekomen sluit je het programma af. Nu start je je computer opnieuw op en doe je precies hetzelfde.

Je herhaald dit, totdat je bij prime95 een error krijgt. geen paniek. Dit is het punt dat je processor niet meer hoger kan. Of toch wel? Jawel. Deze error krijg je omdat de processor niet genoeg voltage krijgt. De voltage (vcore) zal je moeten verhogen om stabiel te blijven. Doe dit steeds met een klein stapje! Wanneer je dit hebt gedaan, start je prime 95 weer op tot je geen error meer krijgt, en je verder kan overklokken.

Let ondertussen wel goed op de temperaturen!
    De maximale Vcore is bij de pentium4 prescott (bij andere processoren kan dit anders zijn, raadpleeg het onderstaande schema voor jouw maximale vcore en temperatuur!) op luchtoeling is 1.55 Dit is niet aan te raden omdat je dan uit moet wijken naar waterkoeling. Op luchtkoeling nooit boven de 1.55 gaan, en 1.55 is alleen aan te raden wanneer je een goede koeler hebt.

Er komt een punt dat je processor zijn limiet heeft berijkt. Dit kan al na 100mhz zijn, maar ook pas na 800mhz (!) Dit ligt puur aan de processor, en je weet niet van te voren of je processor goed zal overklokken.

Wanneer je denkt je processor\'s limiet hebt behaald, draai dan prime95 weer, maar nu minimaal 5 uur, en het is aan te raden meer dan 10 uur te draaien om zeker te zijn van een stabiele computer!

Belangrijke gevens, tips!
    Je hebt verschillende soorten processor-types bij de pentium 4 serie. Hieronder zie je in een schema hoe heet elk type mag worden, en andere gegevens.

De Pentium 4 stepping C

Socket 478
    FSB : 533MHz (4x133)
    Kloksnelheid : 2,4GHz tot 3,06GHz
    CPU core standaard : 1.475-1.525V
    Max CPU core (luchtkoeling) : 1.6V
    Max temp : 70 graden

De Pentium 4 stepping D

Socket 478
    FSB : 800MHz (4x200)
    Kloksnelheid : 2,4 tot 3,4 GHz
    CPU core standaard : 1.475-1.525
    Max CPU core (luchtkoeling) 1.65V
    Max Temp : 74 graden

Pentium 4 Prescott

Socket 478/775
    FSB : 800MHz
    Kloksnelheid : 2.8GHz tot 3,8GHz
    CPU core standaard : 1.3875-1.425
    Max CPU core (luchtkoeling) : 1.55V
    Max temp : 70 graden

-------------------------------------
    Verder is het leuk om te kijken wat voor resultaat je hebt behaald met je overklok. Dit kan je doen met Superpi.

Draai deze eerst op 1M en onthou je score. Na je overklok zal je merken dat je een aantal seconden sneller bent! Ook windows zal een stuk sneller gaan.

Ik heb ook overgeklokt, mijn pentium 4 640 van 3.2 ghz heb ik op deze manier op 3.9ghz laten lopen. Dat bespaard toch al gouw 450 euro!

Edit: Ik heb gister een cpu in men handen gehad, en geprobeerd over te klokken.
    Resultaat: Pentium 4 517 2.93GHz overgeclocked naar Pentium 4 4.4GHz! 50% overgeklokt dus
    Validation.

Nogmaals: Overklokken brengt risico\'s met zich mee, wanneer je overklokt vervalt je garantie op je processor.Als je het met kleine stapjes doet, kan er niet veel misgaan. Maar herinner: Overklokken kan leuk zijn, maar te veel en te snel met te grote stappen kan in drama eindigen!

Steun dit topic met je sig

Edit -> sticky.

Bewerkt door Woutert op zo 24-12-2006 om 15:22

Pentium 4 516 2.93GHz @ 4.24GHz stabiel (45% overklok).
    vr 27-10-2006 om 18:17
Reacties (123)

Reageren
  1. Dharion

Handig topic
    Heel veel mensen uit m\'n klas willen hun pc ook overklokken, maar ik heb een AMD dus ik wist het niet, zal ze wel naar dit topic verwijzen
    Idd handig om hier een sticky van te maken...

vr 27-10-2006 om 18:18
  2. Inuyasha

Goed bezig .
    Ik wist er al wat van af, maar dit is zeker handig.

Vuurwerkforum
    vr 27-10-2006 om 18:25
  3. Pulox

mijn oude amd had ik ook overgeclockt, maar het beperkt de levens duur van de processor, dat geld ook bij p4\'s.
    dus ik raad aan om niet overteclockken, maar dan een nieuwe processor te kopen

//[ExtremeTerrorGaming]\\
    vr 27-10-2006 om 18:27
  4. Woutert

@Pulox. Dit verkort het niet zodanig, dat je over 2 jaar met een kapotte cpu zit. Bij amd is alles anders, en als je eht goed doet. Dan kan je nog lang genieten van je computer! En nieuwe cpu kopen is vele malen duurder, als het ook zo kan

vr 27-10-2006 om 18:30
  5. Proxy

Ik heb her en der gelezen dat het overclocken van een Dell pc niet mogelijk is. Dus mijn vraag is is dat waar?

vr 27-10-2006 om 18:31
  6. Woutert

@ Proxy; Dat klopt helaas. Met een DELL kan je niet overklokken

vr 27-10-2006 om 18:32
  7. Hardcoremaster

Superhandig topic helaas kan ik mijn pc niet overklokken. Maar vedient wel een sticky

vr 27-10-2006 om 18:41
  8. Dimax

Heb jij mischien voor Core 2 Duo E6600? ziet er vet uit jouw uitleg! Ik ben mischien van plan om water koeler in steken en dan overkloken zou dat goe zijn?

vr 27-10-2006 om 18:43
  9. Slingertje15

Hee,
    ik denk zal even reageren op dit topic want.,
    als jullie noobs nu denken dat je dan ken overclocken?
    nou het antwoord is dus echt NEE...
    overclocken werkt misschien dan wel zo als het hier uitgelegt word maar begin er niet aan zonder dat je er verstand van heb.
    zoals al gezecht word je levensduur vna je cpu wordt dermate korter en soms betekent het gelijke dood als je wat verkeerd doet.
    en het is van je moederbord afhankelijk hoe goed je ken overclocken en nog meerdere factoren die meespelen zoals geheugen,voeding, en heel belangrijk is de cooling van je pc.
    maar als je het wilt proberen ga gerust je gang!

Groetjes

vr 27-10-2006 om 18:44
  10. Woutert

Slingertje, please ga weg. En niet iedereen NOOB noemen omdat je zelf zo goed bent.

Omdat als je er geen verstand van hebt, zijn deze handleidingen zeer handig! Hoe moet je het anders leren. Je hebt wel gelijk, begin er pas mee als je goed gelezen hebt en weet waar je mee bezig bent

vr 27-10-2006 om 18:49
  11. Mitchh

Nice Topic man

Makkelijk voor de mensen die hun pc kunnen overklokken..(ik helaas niet ik heb een Dell :\'( )

Verdient een sticky

vr 27-10-2006 om 18:58
  12. Bn326160

heb ook een pentium 4 640...

...op een hp pavilion w5080.be:\'(:\'(:\'(:\'(

Vraagje: zou ik mss bios van de site van het moederbord kunnen downloaden en installeerne in plaats vn die hp?
    dan zou het mss toch lukken

Mac, Life without Windows ~!
    vr 27-10-2006 om 19:07
  13. Hypertesia

Vindt het maar dikke zever..Dat overclocken..(Tenzij je pc al niet meer in garantie is)
    En vooral dat het maar voor een pentium 4 processor is..

vr 27-10-2006 om 19:09
  14. Woutert

@Snoek - Onzin! Ik ehb mijn cpu nu sneller draaien dan een Core 2 duo E6300 zeker, en ik denk ook dan een E6400 ..

Volgend bericht ( Vrijdag 27-10-2006 om 19:20 ) :

Quote: bn326160

heb ook een pentium 4 640...

...op een hp pavilion w5080.be:\'(:\'(:\'(:\'(

Vraagje: zou ik mss bios van de site van het moederbord kunnen downloaden en installeerne in plaats vn die hp?
    dan zou het mss toch lukken

Ja dat zou misschien wel kunnen met een update. Al zijn daar meer risico\'s aan verbonden dan aan overklokken

vr 27-10-2006 om 19:14
  15. Lordasakura

Goed topic scheeld weer allerlei vragen nu weet ik het ook gelijk

vr 27-10-2006 om 20:26
Reageren